C4 blog

Webhosting C4 a MojeID? Určitě ne

12.9.2011, Jan Vítek

O službě MojeID slyšíme všude možně. Kdo MojeID nepodporuje, jako by nebyl. Avšak ani mohutná marketingová kampaň sdružení CZ NIC nás nepřiměje MojeID zavést.

Co je MojeID

MojeID je rozšířením služby OpenID, která umožňuje pohodlné přihlašování k webovým službám. Uživatel si zřídí účet a následně může používat stejné přihlašovací údaje na dalších webech, které se do této služby zapojily. Mezi tyto weby patří nejčastěji e-shopy, diskuzní servery apod. Návštěvník nemusí ztrácet čas registrací nových účtů a nemusí si pamatovat spoustu různých kombinací přihlašovacích jmen a hesel.

MojeID rozšiřuje OpenID o možnost přidání dalších údajů do svého účtu, jako je jméno nebo kontaktní údaje. Z hlediska poskytovatele služeb má MojeID výhodu, že správce služby CZ NIC zajišťuje ověření totožnosti uživatele. Při zakládání MojeID účtu je zasláno ověřovací heslo na poštovní adresu, takže uživatel není anonymní, jako kdyby dělal jen internetovou registraci.

MojeID a (ne)aktualizace kontaktních údajů

Na první pohled je to skvělá myšlenka. Přirozeně nás napadlo, že bychom mohli MojeID zavést pro registraci nových služeb a pro přihlašování do administračního systému. Bohužel služba má jednu zásadní nevýhodu. Poskytovatel získá kontaktní údaje zákazníka při registraci, avšak další předání kontaktních údajů (z databáze MojeID do databáze poskytovatele) probíhají jen při přihlášení uživatele do systému poskytovatele. Poskytovatel se tedy dozví o aktualizaci údajů až po přihlášení uživatele na web poskytovatele.

To může být za dlouho a nebo nikdy.

MojeID a Webhosting C4

V našem případě je naprosto běžné, že se zákazník zaregistruje, nahraje si webové stránky, zřídí e-maily a pak se už do administračního systému nikdy nepřihlásí. Vše funguje, faktury na další období mu chodí automaticky e-mailem, nemá důvod se přihlašovat do našeho systému. Pokud bychom použili MojeID, změnu kontaktních údajů provede zákazník v systému MojeID a nenapadne ho, že by se měl hlásit k nám do systému, aby tím údaje zaktualizoval i u nás. Naše faktura ani upomínky pak zákazníkovi nedorazí a zastaralé telefonní číslo nebude možné použít pro urgenci. Zákazníkovi bude přerušen provoz hostingových služeb, nebo dokonce přijde o doménu. Na koho pak bude naštvaný? Na nedokonalost MojeID? Nebo na nás, že jsme takovou službu zavedli?

Navíc aktuální údaje nepotřebujeme pouze k zasílání faktur na další období. Potřebujeme je i v situacích, kdy je nějaký problém s webem zákazníka a my ho chceme rychle kontaktovat. Pokud se mu nedovoláme, musíme řešit situaci pro zákazníka horším způsobem (např. pozastavením webu).

Z hlediska uživatele

Uživatel MojeID si změní své kontaktní údaje (pokud si na to vůbec vzpomene) a nechce ztrácet čas tím, že se bude přihlašovat ke všem poskytovatelům, u kterých chce údaje zaktualizovat. Aktualizace údajů by měla být automatická bez jakéhokoli úsilí. Pro většinu uživatelů platí: Když budu muset dělat něco navíc, tak se na to vykašlu - odložím to na později. Pokud CZ NIC chce po uživatelích, aby se po každé aktualizaci údajů přihlašovali ke všem poskytovatelům, kterým chtějí nové údaje sdělit, je taková služba nekomfortní a působí nedomyšleně.

Pravidelné prodlužování služeb vs. MojeID

Pro e-shopy nebo jednorázové služby je MojeID použitelné, dokonce komfortní. Avšak pro služby s periodickým prodlužováním přináší MojeID více problémů než užitku. Nemůžeme si dovolit, aby kvůli neaktuálním kontaktním údajům byly zákazníkům pozastavovány služby, nebo dokonce přicházeli o domény. O nasazení služby MojeID proto neuvažujeme.

Přidat nebo zobrazit komentáře (počet komentářů: 2)